Masker och mode

Här är några bilder från etnografiska museet som jag tog för ett tag sedan.

Ganska inspirerande! Jag vill gärna prova idén med virkade/stickade masker. Det där med masker är egentligen väldigt intressant. Jag tycker om tanken på att om jag googlar masker nu så kommer jag få upp en massa oväntade bilder! Mycket underhållande. Här kommer min favorit hitills (som dessutom är textil!):

<3!

Masker får mig att tänka på när vi på skolan för några veckor sedan hade besök, föreläsning och workshop av Bea Szenfeld och fick i uppgift att ur modebilder klippa ut deras kläder och sedan använda den bilden som ”mall”. Jag kände mig måttligt peppad för att jag hade prestationsångest över min portfolio (som tillslut blev mycket lyckad) och gjorde den här istället:

Mia på omslaget av ryska Vogue.

Jag ogillar mode som koncept, tycker inte om konsumtion och förbrukning. Det känns inte hållbart i längden och det känns onödigt. Jag ser bara att konsumtion leder till växande sopberg. Jag vet egentligen ingenting om sopberg men jag vet att det finns extremt mycket kläder som hänger på galgar i olika sorters butiker med prislapparna dinglandes och jag önskar att pengarna gick till välgörande ändamål eller till en designer eller hantverkare. För att leva som jag lär så handlar jag nästan alla mina kläder på loppisar. Mina vänner och jag brukar även anordna klädbytardagar då vi rensar ur våra garderober, ses hemma hos någon och häller ut allt i en hög på golvet varpå man får ta vad man vill. Därefter lämnar vi det överblivna till loppis. Underkläder köper jag nya men försöker hålla mig till ekologisk bomull för att på det viset påverka marknaden med mina inköp. Lindex har bra underkläder i ekologisk bomull.

Kommentera

