Midsommar i Vingåkersdräkt

I förrgår var jag på Skansens Klädkammare och provade ut en dräkt som jag ska ha på mig när jag jobbar i Skansenbutiken över midsommarhelgen. Det blev en vardagsdräkt från Vingåker i Södermanland. Den ser ut ungefär som på denna bild från Nordiska museets utställning Modemakt:

Jag hittade dessa fantastiska danska akvareller på Sörmlands museums hemsida och blev mycket förtjust.

Kanske skulle det ändå vara roligt att lära sig sy. Kanske skulle det vara roligt att jobba på kulturhistoriska avdelningen på Skansen… Få gå klädd i allmogekläder hela dagarna… Kanske skulle det inte vara kul alls att aldrig få se helt ut som jag vill.

Kommentera

