Dubbelvävd filt

Här ska jag visa ett av de få projekt som jag gjorde när jag gick TextilCapellagården. Capellagården är en skola på Öland med hantverkslinjer och jag gick där år 2007-2008. En dubbelvävd filt!

flerfärgad bomullsvarp, dubbelvävd filt

Eftersom jag skulle ha flera olika färger i inslagen så valde jag att ha en helt random flerfärgad varp. Jag använde gult, rosa, mörkblått och turkost bomullsgarn när jag varpade och la sedan ingen vikt vid vilken tråd jag solvade var. På så vis hamnade färgerna någorlunda slumpmässigt. Ullen färgade jag själv, detta var bland det första jag syrafärgade och jag lyckades ganska bra med att följa färgerna från skissen!

dubblevävd filt detalj i vävstolen

Skissen gjorde jag i programmet MS Paint till Windows.

skiss på dubbelvävd filt

Filten blev även ivägskickad på beredning vilket kan rekommenderas varmt. Vet inte vart den skickades men bra blev det! Den är mycket fluffig. Jag har fållat den med ett blankt svart tyg.dubbelvävd filt av alva näsman

En reaktion till “Dubbelvävd filt

Kommentera

