Barcelona

Efter en vecka i Barcelona utan att i förhand ha sökt reda på textila upplevelser konstaterar jag att staden inte precis sprudlar av slöjd. Vi prommenderade runt mycket i stan och det var inte förr än sista dagen, strax innan vi skulle åka till flygplatsen som jag fick syn på en garnaffär. Den såg dock trevlig ut utifrån, de hade såklart stängt mitt på dagen då vi gick förbi, och utifrån vad jag kunde avläsa genom fönstret var priserna som hemma.

Jag kan dock redogöra för en spektakulär upplevelse av det textila slaget. På Fundació Joan Miró dit konstnären själv skänkte sina konstverk vid sin bortgång hänger två stora textila verk av dito. I samlingarna verkar det av den här länken att döma som att det finns fler.

Joan Miró, Tapestry of the Foundation

Den här väven är stor. Ca 5 meter i vävbredd. Varpen i den här tapeten bestod av tjocka rep och inslagen var i ull och lin. Stora härvor av ull hängde ut från den på valda platser och på många ställen var noppor som växte ut från ytan. Hantverket var en fröjd att studera.

Joan Miró, Tapestry of the Foundation, detalj

Det är inte helt lätt att hitta information när man inte kan spanska eller katalanska men som jag förstår det hela så är textilen vävd av Josep Royo som även satt sin signatur på verket. Av dessa bilder att döma använde han sig av upprättstående gobelängvävstolar.

Josep Royo, Joan Miró
Kommentera

