Målade tröjor

Under min lilla semester från jobbet har jag målat några tröjor till mig själv med bandloggor. Jag började med att åka till Röda Korset Outlet i Skärholmen och köpte tröjor att måla på. Först målade jag Borknagars logga på en grå tröja. Jag började med att skissa på fri hand med blyerts på tyget men eftersom jag var för ivrig blev det snett och fel. Då bestämde jag mig för att helt enkelt bara måla dit loggan direkt. Denna är alltså målad med pensel på fri hand. Ganska bra tycker jag själv!

Måla bandlogga

Borknagar färdig logga på tröja

Den svarta färgen köpte jag på Slöjd-Detaljer. Jag spädde under arbetet ut färgen med lite vatten för att den skulle förena sig mer med tyget och för att det skulle bli lättare att göra smala streck. Jag såg nu på deras hemsida att de även har en screentrycksfärg. Hade jag vetat det så hade jag köpt den sorten. Screentrycksfärg har, tycker jag, en tendens att smälta samman bättre med tygets fiber och därmed får man en yta som inte spricker eller ser ut att ”ligga ovanpå” tyget.

Nästa tröja har jag målat med Zenits screentrycksfärg. Den tycker jag fungerar mycket bra för att uppnå ovan nämnda önskan om textilfärgers egenskaper. Detta är en mörkare grå tröja med Summoning-loggan målad med karminröd färg.

Summoning t-shirt Summoning logga på t-shirt

För att göra den här loggan använde jag mig av min ateljekompis Herthatracer. Jag tejpade upp tröjan på väggen och målade med pensel i mörkret hela loggan. Jag trodde att jag skulle behöva sitta i efterhand och fylla i men när jag tände ljuset och såg resultatet så blev jag nöjd med en gång.

Utöver dessa har jag gjort en Dirty Rotten Imbeciles-patch till min kompis Albert. Målad med pensel och samma färger som ovan nämnt. Här använde jag mig av den gamla klassiska kalkileringsmetoden. Tyget jag målade på var tillräckligt vitt för att jag skulle kunna kopiera direkt med penseln och med den utprintade loggan under tyget. Efter fixeringen strök jag på applikationslim baktill för att göra den styvare och mer slitstark.

Dirty Rotten Imbeciles målad patch

Lämna en kommentar