Tillbaka till Insjön

Nu har jag börjat första terminen på sätergläntans utbildning i folklig sömnad. Det är en utbildning som jag velat gå sedan jag slutade gymnasiet och nu uppstod plötsligt tillfälle för detta i mitt liv. Trots att jag redan längtar hem till katt, lägenhet, stad och vänner så har mina första dagar varit riktigt kul. Inledningsvis har vi blivit indelade i grupper med elever från de olika utbildningarna och vi har i två dagar, och ska även imorgon göra så, gått runt till olika slöjdstationer. Vår grupp, grupp 1, (den bästa gruppen :P) fick börja med att lägga grunden till en kolmila som smideseleverna senare i år ska framställa kol i. Sedan har vi fått smida, jag smidde en syl och ett smycke. Efter det fick vi prova på näverslöjd och gjorde där skydd till sylen. Jag gjorde även skydd till mina täljknivar.

Bygget av grunden till en kolmilaÄssjaEld i ässjornaSmidessmycke

Mitt smidda smycke föreställer en älgruna så jag passade på att göra den till dagens tema och stämplade alla mina näversaker med den på olika sätt.

Näverslidor till slöjdknivar och syl

Imorgon kommer vi att få tälja och ska då göra skaft till våra smidda sylar. Sedan blir det även en textil station där jag inte riktigt vet vad som kommer produceras.

Kommentera

