Folkligt inspirerad kjol

2015/01/img_0287.jpg

2015/01/img_0239.jpg

Block 1, modern sömnad

kjol, tema ”motsatsen till garderobsvärmare”



Min kjol är inspirerad av folkliga dräktkjolar och nordiskt dräktskick. Den står i motsats till en garderobsvärmare eftersom man förr i tiden förmodligen inte hade haft en sådan i garderoben. Det hade varit ett vardagsplagg i en tid då gemene man inte hade vare sig garderob eller kläder att lägga där i. Min dräktkjol är en symbol för en tung och kall vardag fylld av arbete.




Arbetsbeskrivning


Jag ville prova att göra en dräktkjol på maskin men som ändå skulle se någorlunda folklig ut. Jag har hämtat information om dräktkjolar från boken ”Folkdräkter förr och nu”, Centergran och Kirvall, 1986. Kjolens längd och vådernas bredd bestämdes utifrån information ur denna bok såsom veckens placering, sprundets placering och djup och skoningens bredd.



Tyget jag använde är ett ylletyg som jag har haft liggande. Eftersom tyget var lila så färgade jag det svart. Jag har använt ett rutigt bomullstyg till skoning och för att täcka sömnsmåner och råkanterna i kjolens sprund. I linningen har jag använt ett vitt ylletyg. De sömmar som jag har sytt för hand har jag sytt med lintråd, maskinsömmarna är sydda med bomullstråd. Kjolen stängs med hyskor och hakar.



Kjolen är sydd av två raka tygstycken vilket förde med sig att jag inte gjorde någon mönsterkonstruktion. Istället gjorde jag åtskilliga uträkningar för veckens djup och veckplattornas bredd för att få vecken jämnt fördelade i midjan. Jag nålade sedan ihop vecken och provade på docka varpå jag justerade tills midjemåttets stämde.



När kjolen var färdigsydd lät jag den hänga på docka. Där sprayade jag kjolen med vatten och försökte tvinga vecken att ligga som jag ville.




Utvärdering


Det främsta som jag har lärt mig är att den metod som vi arbetar efter i ämnet modern sömnad bygger en hel del på att ”hitta på” lösningar själv. Egentligen kanske det handlar om att hela tiden göra val snarare än att hitta på men för mig som tycker att tydliga regler är bekvämast så var detta något av en utmaning.



Jag är mycket nöjd med att jag valde att göra ett projekt som inte kändes mig övermäktigt men samtidigt kanske jag hade lärt mig mer av att göra något mer avancerat.



Tygerna jag använde var helt okej men kanske egentligen inte optimala. Det fanns en poäng för mig i att använda mig av material som jag redan hade men om jag skulle göra om kjolen så hade jag valt ett ylletyg med tyngre fall. Det ylletyg som jag använde är mycket lätt i sin karaktär vilket gjorde att fallet i kjolen inte blev som jag hade förväntat mig. Detta avhjälptes dock lite av att jag lät kjolen hänga på docka när den var klar.



Jag hade även valt att göra vissa sömmar annorlunda om jag skulle göra om kjolen.



Till nästa projekt vill jag ha hjälp med att välja ett lagom avancerat plagg. Jag vill få möjlighet att lära mig mycket men samtidigt inte behöva känna för stor press och stress inför skapandet av plagget. Jag kommer själv att vara noggrannare med mina materialval i kommande projekt och inte kompromissa på den fronten eftersom jag förstår i vilken utsträckning det påverkar slutresultatet.

Kommentera

