Kontraster

Nu har jag börjat andra året på Sätergläntans sömmnadsutbildning. I den moderna sömnaden fick jag i uppgift att designa två byxor som stod i motsats till varandra. Uppgiften var med fokus på konstruktion. Jag valde att hämta inspiration från sekelskiftet 1900 och de sideshows som då var relativt vanliga på marknader och liknande.

Sideshow moodboard

Den första byxan jag gjorde är en kort, fodrad byxa i kostymylle. Den har hög midja, fickor och dragkedja bak. Yttertyget har jag köpt på loppis för 75 kr, fodret kommer från mina ärvda gömmor.

image

Eftersom jag blev klar med kortbyxorna ganska snabbt så valde jag att sy upp även de andra paret som jag designat. Det är ett mer löst sittande par byxor med resår i midja och benslut. Konstruktionen saknar sidsöm men har ändå isydda fickor i sidan. Tyget är en duk i halvlinne som jag köpt på myrorna för 50 kr.

Randiga byxor i mitt skåp

I den folkliga sömnaden har jag sytt provtappar och fått undervisning i folkliga ytterplagg. Jag har pikerat en krage och ett slag, sytt en tvåsömmsärm som blev en hel tröja och gjort uppmätning på en vittröja från Mora.

Mönsterdelar på tygVärmländsk svarttröja
I slutet av denna kurs står jag altså med två handsydda tröjor, en vit och en svart, och två maskinsydda byxor, en kort och en lång. Nu återstår bara redovisningen 😛

Kommentera

