Hängselsärk


Det kan hända att ni sett den här bilden förrut om ni följer min facebooksida. Jag la upp den i höstas när jag höll på att klippa ut delarna till en hängselsärk i det här underbara oblekta linnetyget i liksidig kypert som motsträvigt förvillar ögonen och gör det extremt svårt att klippa trådrakt. Efter ett långt pass av tillklippning blev dock alla bitar utklippta och jag kunde sy den här hängselsärkar på lediga kvällar.

foto: Slava Druk, http://www.watorafy.com
foto: Slava Druk, http://www.watorafy.com

Särken är sydd helt för hand med lintråd. Mönstret är en fri tolkning av en hängselsärk ur Sätergläntans studiesamlingar (och även om jag gjorde min särk helt utan uppmätning eller ens studier av orginalplagget så är det faktiskt extremt lik originalet).

Till sist den här trevliga bilden på årets sömnadsstudenter och vår lärare. Jag var ju ensam tvåa så här ser ni mig omgiven av ettorna på bild från höger till vänster: Laila Bomark, Lotta Stålklint, Alva Näsman, Sara Ohlsson, Ylva Sahl Paavo, Mikaela Wingårdh, Yoko Ishikawa, Madeleine Lundgren och vår lärare i modern sömnad Charlotte Svinevit. Ettorna bär här sina linneplagg som de sydde under årets kurs i folklig sömnad (traditionell handsömnad) och jag bär hängselsärken som var ett projekt vid sidan om skolarbetet. 

Kommentera

